Vladd.forumz.ro
Bine ai vent pe http://vladd.forumz.ro pentru a avea acces la tot forumul INREGISTREAZA-TE ! ! !
Un site complet gratuit!
Parola de inregistrare trebuie sa contina cifre si litere !

Vladd.forumz.ro


 
AcasaPortalCalendarGalerieFAQCautareMembriGrupuriInregistrareConectare
Cautare
 
 

Rezultate pe:
 
Rechercher Cautare avansata

Distribuiţi | 
 

 Economie

In jos 
AutorMesaj
vladd
Administrator
Administrator
avatar

Mesaje : 5228
Puncte Reputatie : 11987
Multumiri Primite : 5
Data de inscriere : 01/05/2012
Varsta : 31
Localizare : Bucuresti

MesajSubiect: Economie   Lun Mai 14, 2012 8:44 pm

Pentru detalii, vezi: economia României.
Cu un PIB estimat de 404,7 miliarde de lei și de
18.791 lei pe cap de locuitor în 2007[236],
România este o țară cu un venit mediu-superior.[237]
Produsul intern brut al României a urcat în ultimul trimestru din 2008
cu 2,9%, temperând creșterea pe întregul an la 7,1%. Valoarea PIB în 2008 a fost de
503,959 miliarde lei (136,8 miliarde euro).[238]

După căderea regimului
comunist
, țara a cunoscut un deceniu de instabilitate și profund
declin economic, consecințe provocate de o administrare defectuoasă și
coruptă și de lipsa unor reale reforme structurale. De la începutul
mileniului, economia României s-a transformat într-o economie relativ
stabilă, caracterizată de o creștere vizibilă, dublată de reducerea șomajului
și a inflației. În 2006, conform Institutului Național
de Statistică, PIB-ul a cunoscut o creștere în termeni reali de 7,9%,
una dintre cele mai ridicate din Europa și a egalat PIB pe locuitor
realizat de România în 1988.[239]
Șomajul în România a fost de 3,9% în septembrie 2007,[240]
un procent scăzut dacă se compară cu cel al altor țări mijlocii și mari
din Europa precum Polonia, Franța, Germania și Spania. Datoria externă a României este relativ mică, reprezentând
20,3% din PIB.[3]

Principalele industrii ale României sunt cea textilă și de
încălțăminte, industria metalurgică, de mașini ușoare și de asamblare de
mașini, minieră, de prelucrare a lemnului, a materialelor de
construcții, chimică, alimentară și cea de rafinare a petrolului. O
importanță secundară o au industriile farmaceutică, a mașinilor grele și
a aparatelor electrocasnice.[241]
În prezent, industria constructoare de mașini este foarte dinamică,
fiind susținuta în principal de producătorul de autovehicule Dacia. Industria românească de IT
cunoaște de asemenea o creștere anuală constantă.[241]
În general, România întreține un comerț intens cu țări din Uniunea
Europeană, în special cu Germania[242]
și Italia,[243]
care sunt unii dintre cei mai importanți parteneri comerciali ai
României.





Tower Center International


După o serie de privatizări și reforme de la sfârșitul anilor
'90 și începutul anilor 2000,[244]
intervenția guvernului în economia țării a fost destul de absentă, în
comparație cu economiile celorlalte state din Europa.[245]
În 2005, România a înlocuit sistemul progresiv de impozitare
în care cota maximă era de 40%, cu o cotă unică de 16%. În 2007,
aceasta era cea mai mică cotă din UE.[246]
Însă, în 2008, România a fost eclipsată de Bulgaria care are acum o
cotă unică de 10% și de Republica Cehă, unde s-a introdus recent o cotă
de 15%.[247][248]

Economia este, predominant, bazată pe servicii, care reprezintă 55%
din PIB, iar industria și agricultura
au de asemenea o contribuție importantă de 35%, respectiv 10% din PIB.
În schimb, 32% din populația tării este angajată în agricultură și
producție, una dintre cele mai mari rate din Europa.[3]
Începând cu anul 2000, România a atras tot mai mulți investitori
străini, devenind cea mai importantă destinație de investiții străine în
Europa Centrală și de Sud-Est. Investițiile străine directe au fost, in
2006, în valoare de 8,3 miliarde €.[249]
Un aport însemnat în economia românească îl reprezintă sumele de bani
trimise de cetățenii români care lucrează în alte țări ale lumii.
Conform ultimelor estimări ale Băncii Mondiale, această sumă s-a ridicat
în anul 2008 la 9 miliarde dolari[250].

Printre problemele economiei în România se numără: o populație
aproximativ jumătate rurală și nefiscalizată, prea mulți asistați
sociali, prea mulți bani cheltuiți pe medicamente scumpe, evaziune
fiscală ridicată[251].

Potrivit unui raport din 2006 al Băncii Mondiale, economia României se clasează pe locul 49
dintr-un număr total de 175 economii naționale în privința ușurinței de
a face afaceri, înregistrând astfel o poziție mai bună decât alte țări
din regiune, precum Ungaria și Cehia.[252]
În plus, același studiu a considerat că România a fost în 2006 a doua
țară din lume ca ritm al reformelor mediului de afaceri, după Georgia.[253]

Salariul mediu brut în România, în luna august 2011, a fost de 2.005
lei, în scădere cu 22 de lei față de luna iulie 2011[254].

Transport






Hartă cu reţeaua rutieră din România


Pentru detalii, vezi: transportul în
România
.
Prin așezarea sa geografică, România reprezintă o zonă de intersecție
a mai multor magistrale de transport,
care leagă nordul de sudul Europei și vestul de estul acesteia. Pe de
altă parte, rețeaua de transport din România asigură legătura între
rețeaua de transport comunitară și rețeaua de transport a statelor
necomunitare vecine din Europa
de Est
și Asia.[255]
Totuși, datorită investițiilor, reparațiilor și întreținerii
insuficiente, infrastructura de transport nu satisface nevoile economiei
actuale, fiind mult în urma Europei de Vest.[256][257]

În ultima perioadă se fac eforturi pentru a aduce principalele șosele
din România la nivelul rețelei de coridoare europene.[258]
Au fost începute mai multe proiecte de modernizare a rețelei de
coridoare europene, finanțate din fonduri ISPA[259]
și din împrumuturi garantate de stat de la instituțiile financiare
internaționale. Guvernul urmărește finanțarea externă sau
parteneriate public-private pentru alte modernizări ale rețelei rutiere,
și în special ale autostrăzilor.[260]
În martie 2009, România are finalizați 280 km de autostradă.[261]
Singurele autostrăzi din România sunt: A1, de la Pitești la București și A2, de la București la Cernavodă.[262]
Se ia in discuție construirea unei autostrăzi prin Transilvania.[263]
Alte tronsoane care se află în diferite stadii sunt: autostrada Transilvania, care leagă Brașovul
de Oradea
(PCTF Borș), București - Brașov,
Cernavodă
- Constanța, Turda - Dej, Nădlac
- Arad - Timișoara,
București
- Roșiori de Vede - Craiova.[264][265]

Compania națională de transport
feroviar
este Căile Ferate Române.[266]
În 2004 infrastructura feroviară cuprindea 22.247 km de căi ferate, din
care aproximativ 8.585 km electrificate și 2.617 km linii duble,
majoritatea la ecartament standard de 1.435 mm,[267][268]
rețeaua CFR fiind a patra ca mărime de Europa.[269]
În perioada 1990 - 2002, numărul de pasageri transportați pe calea
ferată pe rute interne și internaționale a înregistrat o scădere
continuă, mai accentuată între 1990 și 1994 și mai lentă după 1994.[270]
Cauzele care au condus la reducerea continuă a călătorilor expediați și
a parcursului călătoriilor sunt legate de situația generală economică
și sociala din țară, de reducerea veniturilor populației, de creșterea
somajului (în cazul navetiștilor), precum și de creșterea numărului de
autoturisme personale. Transportul feroviar de călători se asigură cu un
număr de 817 locomotive, din care mai mult de jumătate au
vechimi mai mari de 20 de ani.[271]
Începând cu anul 2005, a fost liberalizat transportul feroviar de
călători, mai multe linii secundare fiind concesionate operatorilor
privați.[272]





Stația de metrou Titan


Rețeaua de aeroporturi
destinate traficului aerian public este formata din 17 aeroporturi
civile,[273]
toate fiind deschise traficului internațional. 12 dintre ele sunt
deschise permanent, iar restul la cerere. Din cele 17 aeroporturi , 4
funcționează sub autoritatea MTCT, 12 sub
autoritatea consiliilor județene și un aeroport a fost privatizat.[274]
Ca o observație generală, flota aeriană din România se află într-un
amplu proces de modernizare. Flota de aeronave destinate traficului
comercial s-a redus de la 55 de aeronave în anul 1991 la 34 de aeronave
în anul 2004, prin scoaterea din exploatare a aeronavelor vechi.[275]





Căile Ferate Române


După ce Traian Vuia, Aurel
Vlaicu
și Henri Coandă au contribuit prin rezultate de
pionierat la dezvoltarea aviației, în 1920 a luat
ființă Compania de Navigație Aeriană Franco-Română, care
oferea servicii de transport aerian de pasageri, mărfuri și poștă, fiind
prima companie aeriană din lume care a efectuat zboruri
transcontinentale.[276]
În anii următori au fost inființate companiile LARES
(Liniile Aeriene Române), SARTA (Societatea Română de Transporturi Aeriene), TARS
(Transporturile Aeriene Româno-Sovietice).[276]

La 18 septembrie 1954 s-a
înființat compania TAROM (Transporturile Aeriene Române),[277]
care mai funcționează și astăzi. La câțiva ani după lansare, TAROM
opera deja zboruri către aproape toate țările europene, iar din 1966
efectuează zboruri peste Atlantic. Începând cu anul 1974 a realizat
zboruri către Sydney via Calcutta și a introdus curse regulate spre New
York și Beijing.[278]
Pe piața autohtonă sunt prezente cele mai mari companii aeriene
europene clasice (Lufthansa și Air
France
) și low-cost (Easyjet și Ryanair).
În 2004 s-a înființat Blue Air, prima companie românească de transporturi
aeriene cu tarif redus.[279]

Transportul fluvial românesc se află încă la un nivel foarte redus
(sub un procent) dar având potențial de creștere mare datorită râurilor
navigabile dar și a fluviului Dunărea.
În 2006,
în România existau 1.731 km de ape navigabile. România are 2.251 de nave
fluviale de categoria I, care pot efectua misiuni economice pe apele
fluviale internaționale și circa 587, care pot naviga doar pe partea
românească a Dunării și pe râurile interioare. Cele mai multe nave
înmatriculate sunt cele de agrement, circa 13.246, turismul de agrement
pe Dunăre și cel în apele maritime ale României dezvoltându-se în
ultimii ani.[280]
Important pentru România este Canalul Dunăre-Marea Neagră ce
leagă portul Cernavodă cu portul maritim Constanța, scurtând cu aproximativ 400 de
km ruta mărfurilor de la Marea Neagră până la porturile dunărene din
Europa Centrală.[281]

Principalele mijloace de transport în comun sunt autobuzele,
troleibuzele,
tramvaiele
și microbuzele,
în general operate de regii autonome administrate de autoritățile
locale (de exemplu, Regia Autonomă de
Transport București
). Singurul oraș care dispune de un sistem de metrou
este București. Metroul din București a fost deschis
în 1979,
fiind astăzi cel mai folosit mijloc de transport din București, cu peste
650.000 de pasageri zilnic.[282]

Turism


Pentru detalii, vezi: turismul în România.
Traversată de apele Dunării,
România are un relief variat, incluzând împăduriții Munți Carpați, coasta Mării Negre și Delta Dunării, cea mai bine păstrată deltă europeană[283].
Satele românești păstrează în general un mod de viață tradițional.
România se bucură de o abundență a arhitecturii religioase și păstrează
câteva orașe medievale și castele.[284]





Sibiu


Turismul în România se concentrează asupra peisajelor naturale și a
istoriei sale bogate, având de asemenea o contribuție importantă la
economia țării. În 2006, turismul intern și internațional a asigurat
4,8% din PIB și aproximativ o jumătate de milion de
locuri de muncă (5,8% din totalul locurilor de muncă).[285]
După comerț, turismul este cea de-a doua ramură importantă din sectorul
de servicii. Dintre sectoarele economice ale României, turismul este
unul dinamic și în curs rapid de dezvoltare, fiind de asemenea
caracterizat de un mare potențial de extindere.[286]
După estimările World Travel
and Tourism Council
, România ocupă locul 4 în topul țărilor care
cunosc o dezvoltare rapidă a turismului, cu o creștere anuală a
potențialului turistic de 8% din 2007 până în 2016.[287]
Numărul turiștilor a crescut de la 4,8 milioane în 2002, la 6,6
milioane în 2004. De asemenea, în 2005, turismul românesc a atras
investiții de 400 milioane de euro.[288]

În ultimii ani, România a devenit o destinație preferată pentru mulți
europeni (mai mult de 60%[289]
dintre turiștii străini provin din țările membre UE), rivalizând și fiind la concurență cu
țări precum Bulgaria, Grecia, Italia
sau Spania.
Stațiuni precum Mangalia, Saturn, Venus, Neptun, Olimp și Mamaia (numite uneori și Riviera Română) sunt
printre principale atracții turistice pe timp de vară.[290]
În timpul iernii, stațiunile de schi de pe Valea Prahovei și din Poiana Brașov sunt destinațiile preferate ale turiștilor
străini.[291][292]
Pentru atmosfera lor medievală sau pentru castelele aflate în
apropiere, numeroase orașe transilvănene precum Sibiu, Brașov,
Sighișoara, Cluj-Napoca
sau Târgu Mureș au devenit importante puncte de
atracție pentru turiști. De curând s-a dezvoltat și turismul rural ce se
concentrează asupra promovării folclorului și tradițiilor.[293]
Principalele puncte de atracție le reprezintă Castelul
Bran
, mănăstirile pictate din
nordul Moldovei
, bisericile de lemn din
Transilvania
ori Cimitirul Vesel din Săpânța.[294]
România oferă și atracții turistice naturale, precum Delta Dunării, Porțile de Fier, Peștera Scărișoara și alte peșteri din Munții Apuseni.[295]





Vedere peste satul Brădet cu biserica de lemn


Prin funcțiile sale complexe, prin poziția în cadrul țării și prin
numeroasele obiective cu valoare istorică, arhitectonică și de altă
natură, Bucureștiul reprezintă unul dintre principalele
centre turistice ale României.[296][295]
Bucureștiul se remarcă prin de amestecul eclectic de stiluri
arhitecturale, începând de la Curtea
Veche
, rămășițele palatului din secolul al XV-lea al lui Vlad Țepeș - cel care a fost fondatorul orașului și,
totodată, sursa de inspirație pentru personajul Dracula -, la biserici ortodoxe, la vile în stil
Second Empire,
la arhitectura greoaie stalinistă din perioada comunistă și terminând
cu Palatul Parlamentului, o clădire
colosală cu șase mii de încăperi, a doua ca mărime în lume după
Pentagon.[297]

Printre cele mai importante obiectivele turistice ale municipiului
București se numără: Ateneul Român, Arcul de Triumf, Palatul Băncii Naționale, Teatrul
Național
, Universitatea București, Parcul Cișmigiu, Grădina Botanică, Parcul Herăstrău, Muzeul Satului,
Muzeul Național de Artă al
României
, Muzeul
Național de Istorie al României
, Muzeul
Național de Istorie Naturală „Grigore Antipa”
, Biserica Stavropoleos, Hanul lui Manuc.[298][299]
De asemenea, aici se organizează, în fiecare an, Târgul de Turism al
României.[300][301]

Bucovina
este situată în partea de nord a României, în nord-vestul Moldovei.
Regiune montană pitorească, cu tradiții etnografice ce dăinuie
nealterate, Bucovina se remarcă printr-o activitate turistică dinamică,
datorată în primul rând mănăstirilor. Cele
cinci mănăstiri cu pictură exterioară, intrate în patrimoniul turistic
mondial, își păstrează caracteristicile după mai bine de 450 de ani.[302][303]
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://vladd.forumz.ro sau xxx forum http://exitzone.3xforum.ro/
 
Economie
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
Vladd.forumz.ro :: Other :: Despre :: Despre Romania-
Mergi direct la: